Tämän jälkeen puiden annettiin vuorokauden kuivahtaa ja sitten niihin sudittiin 40 litraa Owatrol 1
-kyllästettä ja kuivattiin räteillä ylimääräinen öljy.
Varsinainen pintakäsittely tehtiin Owatrol 2 -öljylakalla. Ensin 3 kerrosta tämän jälkeen seuraavat 3 kerrosta aina välillä hienolla hiekkapaperilla hioen. Yhteensä 6 kerrosta ja 40 litraa lakkaa.
Pintakäsittelyyn meni kolme viikkoa kahdelta hengeltä. Nyt kun kerrankin oli mahdollisuus tehdä kyllästys ja käsittely sisällä haluttiin siihen panostaa kunnolla.
Mastot leviteltiin kyllästettäviksi halliin ja niiden alle laitettiin muovit, jotta lattialle ei menisi puista tippuvaa öljyä.
Hiljalleen lehtikuuset saivat ominaisen kauniin punertavan sävyn. Kyllästys on tuskallista ja aikaa vievää puuhaa, kun sen tekee huolella.
Tämä puuha on äärettömän tärkeä ja takaa mastoille pitkän tulevaisuuden. Hyvin tehdyt, kyllästetyt ja hoidetut mastot kestävät kymmeniä vuosia.
Vanha mesaanimaston aukko lankutettiin umpeen.
Uusi isomasto on saanut paikan.
Mastojen huiput saivat sipulinsa.
Jalometallimiehet irrottivat kyljistä vanhat rustiraudat, jotka asennetaan uusien kanssa toisille kohdille.
Osan olisi ehkä voinut säilyttää paikallaan, mutta oli helpompi siirtää kaikki uusille paikoille.
Valmiit lakatut pyöröpuut.
Talvikate poistettiin kuluneena viikonloppuna ja ensi viikolla aloitetaan työt laivalla. Telineet ovat kyljellä rustirautojen asennusta varten.
Mastot otetaan alkuviikosta ulos hallista ja poskipalat ja saalingit asennetaaan paikoilleen samoin kuin helat.
Toivottavasti jo loppuviikosta päästään sovittamaan isomastoa paikalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti